Hoe organiseer ik een gezellige kerst-/nieuwjaarsborrel voor mijn collega’s?

Hoe organiseer ik een gezellige kerst-/nieuwjaarsborrel voor mijn collega’s? - Partyfurniture

Mét praktische tips, originele ideeën en een handige checklist!

Het einde van het jaar is weer in zicht. Je wilt dit jaar goed afsluiten, in sfeer, met elkaar. Een bedankje aan je medewerkers. Even die sfeer creëren zodat iedereen weer uitgerust en met frisse energie kan starten in het nieuwe jaar. Een gevoel van saamhorigheid. Daar hoort een kerstborrel of een eindejaarsmoment bij. Maar hoe organiseer je dat? Waar moet je allemaal aan denken? Wij geven je alvast een aantal ‘Niet in de stress schieten en er gewoon voor gaan’ tips.

Een kerstborrel kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Er zijn tal van fantastische locaties te vinden waar je naartoe kunt gaan. Je kunt er ook voor kiezen om de borrel in huis te organiseren. Goedkoper, maar het vraagt wel wat meer van je organisatievermogen.  En ook fijn dat iedereen zich thuis voelt op jullie vertrouwde plek.

  

Tip 1 – Beloon meedenkers en meehelpers

Vaak komt de organisatie van een eindejaarsevenement bij dezelfde mensen terecht. En weer moet je dan iets origineels verzinnen. Dat wordt natuurlijk elk jaar moeilijker. Vraag daarom ook eens aan collega’s of zij nog leuke ideeën hebben. Daar komen vaak verrassende voorstellen uit. Zet bijvoorbeeld in september een kerstborrel-ideeënbus bij het kopieerapparaat.  Het origineelste idee wordt vanzelf beloond: dat idee wordt namelijk uitgevoerd! Vraag ook een paar mensen om het mee te organiseren. Dat scheelt tijd en zorgt ervoor dat je een gezamenlijk evenement hebt in plaats van het idee van die ene collega. Een goede checklist kan je helpen de taken snel te verdelen. Maar daarover straks meer.

 

Tip 2- Geef een borrel met een originele of verbindende twist

Natuurlijk moet het voor iedereen leuk en toegankelijk zijn. Dat valt niet altijd mee. Sommige collega’s vinden het vooral fijn om gezellig te kletsen en te borrelen, anderen zijn liever bezig. Een leuke afwisseling van een activiteit kan daarbij helpen. Denk eens aan een workshop smartphone fotografie of sushi maken. Een fotograaf of een sneltekenaar kan ter plaatse mooie plaatjes maken. Of laat een pubquiz maken door een paar collega’s. Maak teams en beantwoord de gestelde vragen: Welke muziek hoor je?  Wat is het lievelingseten van de directeur? Hoeveel kinderen heeft de receptionist? Wat zijn de doelstellingen voor volgend jaar? In hoeveel verschillende landen zijn alle collega’s op vakantie geweest? Hoeveel opa’s werken er binnen de organisatie? Hoeveel collega’s doen vrijwilligerswerk? Etc. Je kunt talloze vragen bedenken, bedrijfsgerelateerd of persoonlijk. Wil je liever naar buiten? Maak dan een boswandeling, organiseer een workshop schaapshoeden of laat een roofvogelshow komen. Wil je echt verbindend bezig zijn? Kies een goed doel in de buurt en ga samen aan de slag: schilderen van een buurthuis, winterklaar maken van de tuin van het bejaardentehuis, bomen snoeien bij een kindercrèche, maak een speeltoestel op een school. Er is vast wel een collega die al vrijwilligerswerk doet en een paar extra handen kan gebruiken voor een groter project. En voor degene die wat minder actief wil doen: de koffie moet ook verzorgd worden. Iets goeds doen voor een ander geeft een goed gevoel en brengt mensen bij elkaar. Daarna kun je met een voldaan gevoel aan de kerstborrel of het diner beginnen.

 

Workshop foto’s maken met je smartphone

Tip 3 – Houd je Kerstborrel laagdrempelig & toegankelijk

Sommigen collega’s kijken er al maanden naar uit, andere collega’s zien er elk jaar weer tegenop. Zorg dat het voor iedereen leuk is, maak het laagdrempelig en toegankelijk. Het kan helpen als je de borrel op eigen locatie organiseert waar collega’s zo kunnen aanschuiven. Om 15 uur beginnen helpt ook altijd: in de tijd van de baas borrelen is voor veel mensen aantrekkelijk. Zorg dan wel dat je op een bepaald moment echt begint, bijvoorbeeld door een praatje en het uitdelen van een cadeautje. Dan is het extra aantrekkelijk om ook op tijd te komen. Rekening houden met een ‘Brabants kwartiertje’ kan overigens nooit kwaad.

Een kerstborrel of eindejaarsevenement organiseren in eigen huis kost wel meer tijd. Het voordeel is dat het over het algemeen goedkoper is. Een goed draaiboek en een goede checklist helpen hierbij.

CHECKLIST KERSTBORREL 
Organisatie   
Stel een team samen  
Verdeel de taken  
Bepaal budget  
Maak uitnodigingen  
Verstuur uitnodigingen  
Inventariseer aantal deelnemers  
Inventariseer dieetwensen  
Vervoer naar station of een carpoolschema  
De ruimte tijdig opruimen en leegmaken  
Maak de zaal in orde  
Heel belangrijk: zorg voor een opruimploeg!  
Schoonmaken zaal na afloop  
Personeel  
   
Locatie   
Voldoende tafels en stoelen  
Aankleding  
Tafelkleden of tafelrokken  
Verlichting  
Versiering  
Muziek  
Microfoon  
Verwarming als het in het magazijn is  
Kaarsen  
Apparatuur voor een presentatie / pubquiz.  
   
Catering   
Diner, hapjes. Hou rekening met dieetwensen  
Dranken met en zonder alcohol  
Activiteit
Organiseer een activiteit  
Prijzen bij een wedstrijd
 
Toespraak/ praatje   
Maak een speech  
Maak een presentatie  
   
Eindejaarskado    
Koop kado’s  
Zorg voor persoonlijke boodschap bij de kado’s  

 

Denk bij de organisatie ook aan vervoer. Hoe komen collega’s naar het werk en dus ook de kerstborrel? Regel eventueel een taxi naar het lokale station of zorg ervoor dat er een schema wordt gemaakt wie met wie kan meerijden. Hang het op bij de printer of bij het koffiezetapparaat. Hiermee maak je het bespreekbaar en vanzelfsprekend dat veiligheid voorop staat.

 

Tip 4 –Maak het jezelf makkelijk

Zelf weet je wel wat het beste past: een kerstdiner zittend aan tafel of een informelere setting. Laat een cateraar hapjes rondbrengen en zorg voor voldoende statafels. Dan krijg je wat meer beweging. Een paar extra stoelen voor collega’s die niet zo lang kunnen staan, doen het ook altijd goed. Dan komt de volgende hoofdbreker; hoe zoek je een goede cateraar? Vraag het eens na bij je collega’s. Er is vast wel iemand die een goede kent. Lokale cateraars doen vaak extra hun best, want zij hebben een naam hoog te houden. Laat ook wat bedienend personeel komen. Via de cateraar of kinderen van collega’s die graag een zakcentje willen bijverdienen. En héél handig, hier komt ie: Maak een gerichte keuze!  Ga je voor een volledig diner of houd je het bij hapjes? Grote schalen op tafel met het idee van shared dining is ook leuk. Er is dan voor ieder wat wils. Zeker als je ervoor zorgt dat er ook glutenvrij, varkensvlees vrij, vegetarisch etc. voor handen is. En dat op aparte schalen leggen, maakt het net wat makkelijker. Andere alternatieven zijn een winter BBQ, stamppotten buffet, een poffertjeskraam of een frietkar. Kortom, er zijn tal van mogelijkheden!

Wil je de kosten drukken voor de kerstborrel?
Laat collega’s zelf iets lekkers meenemen. Een kaasplank, een quiche, salades, wraps, etc. Ook leuk en verbindend!

Alcohol of non-alcohol
Houd je zelf van een lekker glas wijn of een biertje? Niet iedereen maak je er blij mee. Zorg daarom altijd voor dranken zonder alcohol. Veel mensen komen bovendien met de auto. Een extra stimulans om geen alcohol te drinken, is dan mooi meegenomen. Een mooie schaal met ijs en alcoholvrije biertjes nodigt uit. Ook non-alcoholische cocktails zijn een lust voor het oog en maken het extra feestelijk.

Recept non-alcoholische mocktail

Cranberry-gingerale cocktail zonder alcohol voor 12 personen

Meng 600 ml sinaasappelsap, 250 ml gingerale en 400 ml cranberry classic. Vul glazen met ijsblokjes, schenk de drank erbij. In ieder glas een schijf sinaasappel, een paar granaatappelstukjes en een takje rozemarijn. Klaar!

 

Tegenwoordig heb je ook alcoholvrije glühwein (altijd gezellig in de winter!) en alcoholvrije wijn. Geef mensen de keuze, maak het makkelijk! Dat voorkomt problemen. En trouwens, iedereen heeft wel herinneringen van die ene collega die net teveel (of veel teveel) gedronken heeft op een personeelsfeest…

Tip 5 – Geef een bijzonder kado

Een echte Nederlandse gewoonte: het kerstpakket! Het is al ontstaan in het begin van de 19e eeuw, toen de arbeiders op het land, die inwoonden bij een boer, op tweede kerstdag thuis kerst mochten vieren. Zij kregen van de boer waar zij voor werkten een pakket met lekkers voor hun gezin. Ook ambachtslieden gaven hun leerlingen een pakket met etenswaren mee naar huis voor kerst. Het was een blijk van waardering. En dat is het nog steeds. Tegenwoordig is er meer variëteit in eindejaarsgeschenken. In sommigen organisaties blijft het traditionele (etens)pakket favoriet. Maar in andere bedrijven is er meer variatie. Het is trouwens ook altijd een onderwerp van gesprek en van klachten…! Niet leuk voor degenen die elk jaar weer hun best doen om iets leuks te verzinnen. Vandaar dat veel bedrijven hun medewerkers tegenwoordig zelf laten kiezen. Iedereen blij! Hier nog wat leuke ideeën voor jouw organisatie: een Dopper met logo, een reep Tony Chocolonely met eigen tekst op de wikkel, een bon voor een leuk uitje of een bon van Ohmygood. Ohmygood heeft kadobonnen van organisaties die een bijdrage leveren aan armoedebestrijding, aan een inclusieve samenleving of aan een schonere wereld voor morgen. Veel keuze ook op het gebied van mode, kado’s, ervaringen en eten & drinken. Kijk maar eens op www.ohmygood.nl. Een prachtig initiatief!

Tip 6 – Ga voor sfeer met gezellige tafels, stoelen, verlichting en aankleding

Hoe gezellig is een mooi aangeklede ruimte? Dan hoef je je alvast geen grote zorgen te maken over de sfeer. Gave stafafels voorzien van een afgeklede rok, een lampje of een kaars erop en klaar ben je! Zorg ook altijd voor een paar zitjes voor collega’s die niet lang kunnen staan. Wil je gedekte tafels? Aan een inklapbare bankettafel kun je al snel 6 personen kwijt. Organiseer je regelmatig een evenement in huis, voor collega’s of voor klanten, dan is het heel voordelig om zelf meubilair te hebben. Opklapbaar meubilair neemt niet zoveel ruimte in beslag. Bij www.partyfurniture.nl is er een ruime keuze aan statafels, tafels en stoelen. Ook voor tafellampen en andere mooie verlichting kun je hier terecht. Kies ook eens een niet alledaagse statafel. Dat geeft een extra feestelijke uitstraling aan je kerstborrel.

Sfeervolle statafel van www.partyfurniture.nl

 Tip 7 – Creëer een moment om even bij stil te staan

Het eindejaarsevenement of de kerstborrel is een moment om even stil te staan bij het afgelopen jaar, bij persoonlijke zaken, en bij de toekomst. Medewerkers verwachten toch een soort opening. Een praatje, niet te lang, maar wel met een boodschap. Bedank medewerkers, belicht hoogtepunten maar vergeet eventuele (persoonlijke) dieptepunten niet. Benoem gevoelige zaken en geef extra complimenten aan personen of teams die dit verdienen. Hoe fijn! En een kort maar krachtig verhaal kan iedereen waarderen.

Wat zit er in je verhaal? Een goede opbouw:

  • Welkom
  • Speciaal welkom aan nieuwe medewerkers
  • Bedankwoord aan het organiserend team van de kerstborrel
  • Terugkijken afgelopen jaar: hoogtepunten, dieptepunten, bedankwoord aan bijzondere prestaties.
  • Aandacht aan persoonlijke gebeurtenissen
  • Vooruitkijken: wat zijn de speerpunten voor komend jaar, doelstellingen, veranderingen.
  • Eindejaarswens en proost!

Tip voor het organiserend team: neem een stok mee. Dan kun je het stokje doorgeven aan het volgend organiserend team.

Wij wensen je veel succes en plezier met de organisatie en natuurlijk met de kerstborrel!

Heb je ook leuke en originele ideeën? Laat het ons weten via info@partyfurniture.nl 

www.partyfurniture.nl

RELATED ARTICLES