Het is 8 december 2020. 5,5 miljoen Nederlanders kijken naar de persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge. En wat veel mensen al hadden zien aankomen wordt nu harde werkelijkheid: er komen geen versoepelingen in de Corona maatregelen voor de Kerst. Er zijn met Kerst 10.000 lege stoelen, als gevolg van Corona. De cijfers zien er niet best uit. Daarom moeten we nog langer volhouden met elkaar. Kunnen we geen ‘normale’ Kerst vieren en blijft de horeca voorlopig nog gesloten. Helaas… Gelukkig heeft Mark Rutte wel een duidelijke boodschap voor Nederland: bestel je kerstdiner bij de lokale horeca! En hier gaan we flink op inzetten!
Gelukkig zien we heel veel ondernemerschap in deze tijd! Talloze creatieve ideeën en initiatieven die we nog nooit eerder hebben gezien. Noodgedwongen, maar toch. Complimenten!! In deze blog hebben we de leukste ideeën verzameld. Om te inspireren en om mee te denken in deze moeilijke tijd. Met elkaar moeten we dit doorstaan. De theorie leert: een gezamenlijke vijand kan zorgen voor een ongekende verbinding. De gezamenlijke vijand is duidelijk: Corona. De verbinding maken we samen. En het is een belangrijk sentiment om iets mee te doen, ook als horeca ondernemer!
Iedereen is de Corona crisis meer dan beu. Om heel veel redenen. Maar laten we ons beperken wat het betekent voor de horeca. Ondernemers zien de rode cijfers en kunnen gewoon niet doen waar ze goed in zijn: gasten ontvangen en verwennen. Het is een kwestie van overleven. Survival of the fittest. Maar hoe dan? Hieronder 8 tips.
# Tip 1 - Afhalen en bezorgen in alle soorten en maten
Al maanden hebben we een zogenaamd afhaalmenu voor onze klanten. Maak er voor kerst iets speciaals van. Iedereen worstelt nu met de moeilijke vraag: hoe vieren we kerst? En met wie? Varieer daarom in je aanbod van gerechten. Zo zien wij Streetfood-menu’s voorbij komen, complete kerstdiners, kerstontbijtjes en kerstbrunches, all-day-pakketten, borrelplanken, wijnpakketten en het aanbod om een chef thuis te laten koken. Cafés zien we bier- en wijnpakketten aanbieden samen met een heerlijk gevulde borrelplank. De keuze is reuze. En ontzorgen vinden mensen prettig. Daarom kwamen ze natuurlijk ook altijd naar je restaurant. Veel mensen zien op tegen het koken met de kerstdagen. Om iets leuks neer te zetten ben je al gauw een paar uur bezig in de keuken. Zonde van de tijd! En waarom zou je dit doen als je alles kunt afhalen? En bovendien mogen we onszelf wel eens extra verwennen. Dat zijn precies de sentimenten waar je op in kunt spelen. Maar zorg voor het totale plaatje: het eten, maar ook een wijnpakket, en desnoods een borrelplank.
En hoe maak je dit kenbaar? Natuurlijk stuur je je vaste klanten een berichtje. Misschien heb je e-mailadressen of heb je telefoonnummers in je app. Maak een leuke flyer en stuur deze toe. In het programma Canva kun je snel iets maken wat er professioneel uitziet en het is geheel gratis. Deze flyer gebruik je meteen in je social media. Beschik je nog niet over een Facebook en Instagram account? Dan wordt dat hoog tijd. In deze periode heb je misschien net even wat meer tijd om dit eens goed neer te zetten.
# Tip 2 - Sparen en gratis – Nederlanders zijn er dol op
Hoe kun je mensen verleiden om juist jouw restaurant te kiezen voor een afhaalmaaltijd? Er zijn verschillende manieren. Natuurlijk spreek je direct je vaste klanten aan. Je mist ze vreselijk maar je hebt ze ook nodig om te kunnen overleven. Daarnaast kun je nieuwe klanten verleiden. Bijvoorbeeld door een spaaractie. Bij elke 4 maaltijden, krijg je een kortingsbon voor een hoofdgerecht zodra het restaurant weer open is. Of je werkt met een stempelkaart. Bij een volle stempelkaart krijg je een gratis diner, als het restaurant weer geopend is. En wedden dat ze dan nog iemand meenemen? Heb je meteen een paar gegarandeerde boekingen voor over een tijdje. Om deze acties kenbaar te maken zet je weer je social media in. Of je drukt je menukaart af en laat deze door een scholier bezorgen, huis aan huis. Misschien met een leuke kerstwens of een kleine attentie: een kerstkransje, een kaarsje, etc. Wedden dat deze actie aanspreekt? Ook in deze tijd gaat het om het onderscheidende vermogen.
En je meest gewaardeerde vaste klanten? Die verwen je met een feestelijk champagneglas met een kerstwens erin. En een overheerlijk chocolaatje van de lokale bakker om de hoek. En iedereen die een kerstdiner bestelt krijgt een kleine attentie. Een dinerkaars met een kerstwens eraan, een zakje met een paar kerstkransjes. Kleine moeite, groot plezier! Klantenbinding, juist in een tijd als deze. Om te laten weten dat je aan ze denkt. Dan denken ze hopelijk ook aan jou als ze zich afvragen wat ze voor kerst moeten koken.
# Tip 3 - Eerste kerstdage, tweede kerstdag, derde kerstdag, vierde kerstdag, … tiende kerstdag
Wat wij echt als kans zien dit jaar: kerstmis verdeel je over nog meer dagen dan over twee. Omdat de meeste mensen tussen kerst en oud- en nieuw vrij zijn, kunnen we best de kerstdagen uitspreiden over de hele week. Zo kunnen we toch iedereen zien, in kleine groepjes, op afstand uiteraard. Maar avond aan avond in de keuken staan…nee, geef mij maar een leuk menu van de lokale restaurants. Dit kun jij als tip meegeven aan je klanten. Denk bijvoorbeeld aan thema menu’s: vlees, vis, wild, vega, Mediterraans, Aziatisch, enzovoorts. Je kunt eindeloos variëren.
# Tip 4 - Een verwenmomentje voor eenzame ouderen
Ouderen in verpleeghuizen hebben ook een andere kerst dan anders. Wat is dit ongelooflijk verdrietig. Misschien kun jij wel iets goeds doen voor hen. Maak een fantastische taart of lekkere gebakjes, of bereid een heerlijke pan erwtensoep met brood en breng deze naar het verpleegtehuis. Als cadeau. Een cadeau voor een ander, leuk om te krijgen, maar ook leuk om te geven. Of je zet de lokale zorghelden in het winterzonnetje. Verras het personeel van het verpleegtehuis met iets lekkers. En natuurlijk laat je deze kans niet voorbij gaan om hier positieve aandacht aan te schenken. Een foto in het lokale krantje en op je eigen sociale media. Komt weer de naam van jouw restaurant voorbij. Jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid zal enorm gewaardeerd worden. Uiteraard zorg je voor een advertentie op dezelfde pagina van jouw fantastische afhaalgerechten. Met lokale krantjes zijn dit soort afspraken vaak wel te maken.
# Tip 5 - Digitaal horeca plein
We zien het regelmatig voorbij komen: een pagina grote advertentie in lokale krantjes. Van alle horecazaken die afhaaldiners aanbieden. Maak een afspraak met je collega ondernemers en regel zo’n pagina. En vraag aan de gemeente om hier ook weer (gratis) reclame voor te maken op de gemeentepagina. Vervolgens gebruik je dit ook weer in je eigen social media natuurlijk.
# Tip 6 - Van restaurant tot kersthuis pop-up store
Maak het afhalen van de maaltijden nog leuker en tover je restaurant of café om tot een heus kersthuis. Ga het gesprek aan met de lokale woonwinkel of vraag een bloemist of een lokale webshop. Decoreer je restaurant en stal op de tafels een mooie collectie van servies, glazen, bestekken, tafelkleden, servetringen, vazen, kandelaars, kaarsen, kerstballen, kersttakken en kookboeken uit. Dek een gezellige kersttafel en zet prijsjes bij elke item. Draai gezellige kerstmuziek en het maakt het afhalen van de gerechten tot een ware beleving. En je kunt het sowieso natuurlijk aankondigen als pop-up winkel. Even checken of dit qua vergunning past, maar hopelijk gaan gemeenten hier in deze tijd soepel mee om.
# Tip 7 - Jouw borrelplank als eindejaarsgeschenk
Bedenk welke lokale ondernemers regelmatig bij jou komen eten. Vraag of zij nog iets speciaals willen doen voor hun personeel. Misschien willen zij wel een borrelplank bij jou bestellen voor de digitale kerstborrel, die jij dan op een middag rondbrengt. Of misschien zoeken zij nog wel een eindejaarsgeschenk. Bonnen zijn tegenwoordig heel populair als kerstgeschenk. Dus de bon van jouw restaurant is een fantastisch cadeau! En ondernemers helpen elkaar graag, zeker in deze moeilijke tijd. En wie weet organiseren zij volgend jaar hun kerstborrel wel bij jou in het restaurant. Investeren in de toekomst!
# Tip 8 - Social media – alles draait om zichtbaarheid
Alles draait om zichtbaarheid, zeker ook in deze tijd. En mensen hebben ook meer tijd om hun sociale media te checken, dus grote kans dat ze jouw posts voorbij zien komen. Zorg voor extra zichtbaarheid door je aan te sluiten bij lokale initiatieven, ook digitaal.
En heb je wat meer tijd in deze periode, dan kun je eens goed gaan zitten voor je social media strategie voor komend jaar. Maak een plan, en maak alvast foto’s. Een deel van de posts kun je alvast inplannen zodat je daar straks geen omkijken meer naar hebt als je wel weer gasten mag ontvangen. Ook kun je bijvoorbeeld mooie foto’s maken van heerlijke gerechten die je bereidt. Nu heb je meer tijd en rust om dit te doen dan wanneer het weer storm loopt.
Uiteraard laat je alles zien wat je in deze tijd doet. Je afhaalgerechten, je goede doelenactie voor het lokale verzorgingstehuis en het zorgpersoneel en je pop-up kerstwinkel. Ook kun je gebruik maken van deze tijd om je dierbare gasten en potentiële gasten te inspireren met jouw gerechten. Misschien heb jij wel te gekke ideeën voor mooie bijzondere vegetarische gerechten of heb jij een bijzondere kijk op gezonde voeding. Of ben jij een ster in het bakken van eigen zelfgemaakte knapperige frietjes en heb je de ultieme tip voor het maken van de perfecte rode portsaus bij de lamskoteletjes… Met social media kun je helemaal los en kun je laten zien wat jouw restaurant en jouw gerechten bijzonder maakt. Durf zelf ook in beeld te komen en maak korte filmpjes op een Jamie-Oliver achtige manier. En je hoeft echt niet bang te zijn dat men dan uiteindelijk niet meer in je restaurant komt eten omdat ze zelf een ster geworden zijn in de keuken. Zodra het weer kan, staan mensen weer voor je in de rij. En hoe leuk is het dan als ze tussentijds vaak aan jouw gedacht hebben en misschien nog een compliment kunnen geven over de fijne foodtips. Wat ook leuk is en heel goed werkt in social media: zoek de interactie. Vraag jouw volgers wat zij als gerecht willen zien op jouw nieuwe kaart in het voorjaar. Of vraag ze om een foto te maken van hun gedekte kersttatfel met jouw gerecht erop. De mooiste foto’s kun je plaatsen en belonen met een kleine attentie. Een mooie fles wijn, een lekkere borrelplank of een heerlijk dessert. En van de prijsuitreiking maak je uiteraard weer een foto en plaats je weer op je social media.
Alleen samen krijgen we Corona onder controle. Die zin kunnen we inmiddels dromen. Maar alleen samen houden we ook de lokale horeca overeind en houden we de binnensteden en dorpspleinen gezellig met cafés en restaurants. Precies dat sentiment moet je aanspreken richting je vaste klanten en potentiële klanten. Zoals in de persconferentie al werd gezegd: steun lokaal!
Wij wensen de horeca onwijs veel succes en creativiteit in deze moeilijke tijd! Hou vol! Op naar 2021 waarin hopelijk weer veel meer kan en mag.
Team Partyfurniture